Finaste nyåret 2011

Nyår firades igår hos mamma och lasse, spontant, i Åkers styckebruk.
det var helmysigt och det bästa nyåret på länge får jag lov att säga!
Älsklingen och lasse drack öl, och skålade in nya året i skumpa.
Mamma och jag drack som vanligt vatten, och Melli fick tutte och lite ersättning!
haha
God middag var det också, och massa gottigott till kvällen.
Helt klart en lyckad kväll, som jag inte skulle vilja byta ut mot något i världen.

Bland annat fick jag och Andreas vara med om en finsk tradition som Lasse gjort sedan han var ung..
Nyårslyckor tror jag det hette..
Man smälter Tenn över elden så det får en flytande form.
Därefter kastar man i tennet i en hink med kallt vatten, så tennet stelnar och får en fast form.
Tennet har nu fått en speciell form och utseende, som man siar i, (tolkar efter egen fömåga) om hur kommade året kommer se ut.



Andreas fick göra vår familjs tennlycka..
(bilden ovan)
och jag fick göra mammas då hon inte orkade eller klarade av att stå vid öppna elden för länge.
Det såg precis ut som en drake i formen ..
och idag när jag pratade med mamma så sa hon att T hade sagt att 2012 är Drakens år..
Lustigt eller hur ?
Tolkar det som att detta år, är mammas år.. miraklets år?
Bild på detta kommer snart upp.. har inte det i datorn än..

Senare på kvällen så släppte Lasse och Ante iväg Khom Loy..
Där vi alla fick skicka med en önskan inför kommande år.. (istället för fyverkerier)
Jag önskade och hoppas på ett Mirakel 2012...

 

Lyktorna svävade iväg låååångt..tills vi inte såg dem längre..

Sen kom tolvslaget och det regnade fyrverkerier över hela himlen!
Så vackert! men jag hatar smällarna..
Fick inte så mycket kort på det, men älsklingen filmade med kameran..
mamma och jag höll oss inomhus med Melanie då ingen av oss ville gå ut.. (vi tittade bara ut genom altandörren)
 
Min älskade mamma och älskade Dotter..

Klockan 00.30 började vi packa ihop för att åka hem till sängen för lite sömn.
Borta bra - men hemma bäst.

Hoppas på ett bra 2012 ..

Kommentarer
Postat av: Moster Monica

Va roligt för mamma att få fira med er o lilltösen. Ringde till mamma för en stund sen men fick inget svar. Antar att dom vilar bägge två. Vi skickade också iväg sådana där luftballonger fast vi skrev inget på. Sände iväg en tanke med dom iaf med hopp om underverk. Ha de gott !

2012-01-01 @ 16:53:17

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0