Rutiner med en liten..


Stolt mamma till Melanie Louisa.

Är glad över de rutiner vi lyckats få in trots att vi är mycket ute och far till sena eftermiddagar vissa dagar när vi besöker mamma/mormor i Etuna.

Såhär ser dagarna ut ungefär, och vi börjar med kvällsrutinerna.

Mellan 18-19 börjar vi göra oss i ordning för kvällen, varav att Melanie först får busa en stund naken innan pyjamasen åker på. (Lyckligare unge får man leta efter när hon får va naken)
När väl pyjamasen åkt på, förbereder jag ersättningen, som också är kvällens sista mål. Och medan den svalnar så brukar vi bara mysa eller busa (i babygymet) tillsammans.

Sen får hon sitt mål med mat, hon får äta sig mätt, får ren och torr blöja, och sedan lägger jag henne i spjälsängen där jag sätter på sängmobilen så hon får "prata av sig med sina vänner", Apan, Papegojan och Grodan som cirkulerar ovanför henne innan hon somnar för kvällen, vilket inte brukar ta mer än 10-15 min.

Jag är alltid kvar i rummet, för jag vill att hon ska veta att jag aldrig lämnar henne och hon brukar gärna vilja hålla handen när hon somnar oh det tycker jag är så himla mysigt.
Rätt eller fel, det vet jag inte, men det känns bäst att göra så nu.

Sen sover skrållan hela natten fram till 6 på morgonen (det händer ibland att hon vaknar vid 4-5 tiden men det är ytterst ovanligt) då jag fixar en flaska ersättning till henne som hon med god aptit får i sig.
Sen får hon ren blöja igen, och därefter somnar hon gärna om, och sover till klockan 10.00 nästan på minuten.
(Brukar även byta blöja nån gång under natten, men då sover hon)

Sen är vi vakna för dagen varav att hon oftast tar lite kortare tupplurar på c:a 20-30 min per gång.
Äter gör hon ca 5 ggr om dagen, ganska regelbunda tider.

Är vi inte ute och far till Eskilstuna så brukar vi alltid ta en promenad helst på minst 60min, så hon får frisk luft (och jag likaså).
Sen under dagen busar vi i babygymmet, myser lite, dansar, sjunger, och ibland får hon sitta i babygungan så jag själv får i mig nåt att äta. Och varannan kväll badar vi tillsammans, vilket också är en mysig kvällsrutin!  
Vi ska även börja gå på Babycafé och andra aktiviteter, för att träffa lite andra barn också, nu när hon blivit lite större (TRE MÅNADER I MORGON).

Sen kommer kvällen igen! Och så börjar rutinen om.
Självlart kan dessa rutiner ändras tusen gånger om innan det verkligen sitter, men det är en bra början, och det känns mysigt att ha en rutin, för jag märker att Melanie är mer trygg i det!

Jag brukar få höra att jag ser alldeles för "pigg och Fräsch" ut för att va småbarnsförälder..
Men folk brukar också säga att denna sköna härliga period med mycket sömn kan frösvinna på en natt.
Vilket jag är helt införstådd i.
Jag vågar knappt skriva detta, för när jag berättat om hur bra vi har det så har det börjar knipa lite i kulisserna.. men bara för några dagar, sen brukar hon blir lugn och fin igen.
Men vi får hoppas att hon är lika lugn och tillfreds med livet framöver också.

Som min BVC-tanten säger; "Är man lugn och harmonisk förälder så speglar det av sig på barnen också."
Hon tycker att vi är Lugna och fina föräldrar, jag och Andreas.. haha
Jag som kan va ett ritkigt ånglok, men när det gäller Melanie har jag en Ängels tålamod oavsett vilket humör hon är på. Det är så att jag förundras själv över det.
Men det är väl så att även fast man kan känna att "jag ger upp nu" när hon fått en skrikperiod, så gör man inte det, utan fortsätter försöka göra henne glad igen och trösta henne.
Det är Kärlek det!

Man förändras verkligen som person när man blivit mamma.
Jag har blivit mer moderlig, huslig och känslig!

Nåväl, nu ska jag se om det går något på tv att titta på denna Fredagskväll, Min Namnsdag och allt!
mamma och mormor har gratulerat mig. Och Nettan på FB. Inte dåligt det inte!
SÅ Grattis Alla andra Sandror!

Trevlig helg på er gott folk!

Kommentarer
Postat av: Therese

Hello!

Du har så rätt. Rutiner är ett måste för dessa små, dom behöver veta vad som kommer att ske eftersom dom inte har något tidsperspektiv ännu. Jag införde nattrutiner till Šejla när hon bara var 6 veckor och det har funkat utmärkt, trots att man måste ändra dom efter att dom små liven växer, men det tar ju bara några dagar tills dom lär sig dom nya. Likaså att förälderns humör speglar av sig på barnet. Dom känner så väl om man är stressad eller harmonisk eller irriterad. Helt sjukt. Om man är stressad när man ska lägga dom t ex så går det verkligen inte. Det blir bara värre.



Måste ses nån dag med Carro. Vill så gärna se er söta.

Kram på er.

2012-02-17 @ 20:29:34
URL: http://skrattardu.blogspot.com
Postat av: Ann-Sofie

M är lyckligt lottad som har en sådan klok mor som dig! Kram

2012-02-18 @ 08:46:13
URL: http://mrslovgren.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0