Gravid i v35

Vikten runt vecka 35 ligger på cirka 2 600 gram och längden runt 45 cm. Från huvud till stjärt motsvarar detta mått ungefär 32 cm. Skelettet håller fortfarande på att bildas så det är extra viktigt för kvinnan att hon får i sig tillräckligt med kalcium. Stort fokus hos bebisen nu ligger på att bygga fettdepåerna så att att han eller hon ska kunna hålla värmen efter förlossningen. Barnet kan nu själv klara av att bekämpa lätta infektioner med sitt eget immunförsvar.

Mamman blir nu ännu lättare andfådd till och med vid till synes små ansträngningar. Lungkapaciteten har ökat från 500 till 800 kubikcentimeter luft per andetag för att klara av syresättning till både mamma och barn. Förvärkar är nu vanligt, vilka påminner mycket om mensvärk. Kvinnan har runt vecka 35 säkert ökat minst 11-13 kilo nu till följd av graviditeten. Detta kan bli en jobbig period där kvinnan återigen kan bli lättirriterad, då hormoner ändras samtidigt som bebis trycker överallt. Magen står runt vecka 35 som högst och kommer snart att sjunka ner en bit. Om ni inte gjort det innan så det hög tid att sätta er in i förlossningen och de olika bedövningarna nu. Glöm inte heller livet efter förlossningen..

Inte konstigt att det börjar kännas tungt..
Bild på min mage i vecka35 kommer snart upp på bloggen.

N
u måste jag försöka sova.
Fastnade framför Mamma Mia filmen.. och nu e jag övertrött och vaken.
Ska nog gå upp och ta mig en Kiwi att äta, och sen ge sömnen ett försök till.
Nattski nattski


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0